Foxx

Foxx

Foxx

Widzę, że pozostajemy w konwencji “twoja teza jest kłamliwa”, zamiast np. “nie masz racji”/“mylisz się” :) Ze mną, jak z dzieckiem, zawsze się mogę dostosować, zwłaszcza w komentach pod tak zacną notką.

Uzasadniłem dlaczego. Moze polemizuje z moim uzasadnieniem zamiast wprowadzać nowy sposób rozmowy.

Po pierwsze, wystarczy przejrzeć naszą dyskusję, by stwierdzić, że to raczej Ty “oszczędnie gospodarujesz prawdą”, przypisując mi poruszanie się wyłącznie po Starym Testamencie i jednoczesne celowe pomijanie postaci Jezusa. Wyjątkowo uroczo to wygląda zwłaszcza w obszernym wątku dotyczącym różnic w postrzeganiu roli kapłanów i charakteru modlitwy między ewangelistami wywodzącymi się z tradycji mojżeszowej (Mateusz) i pogańskiej (Paweł) :)))

Ewangelie są świadectwem o Jezusie a nie o tradycjach. Zarówno św.Paweł jak i Piotr składają świadectwo o Jezusie a nie o tradycjach. Jeśli chodzi o stosunek Jezusa do uczonych w Pismie – rozmawialiśmy o tym. Pozostaję jednak przy swoim zdaniu.

Po drugie – równie zabawny jest zabieg kwitowania niewygodnych elementów ze ST w powyższy sposób, ograniczania się w takich sytuacjach do wybranych fragmentów NT przy jednoczesnym przypisywaniu rozmówcy postawy symetrycznie przeciwnej. Ciekawa jest też parafraza definicji zła eksperta Vaticanum II w tej materii :)

MOje uwago odnoszą sie do Twojej metodologii, która podejmuje temat tylko w oparciu o te cytaty które potwierdzają tezę jaką przedstawiasz. Opierasz się albo na Nowym Testamencie ( kwestia kapłanów ) pomijając stary, albo na Starym ( kwestia stworzenia szatana ) pomiając nowy. A kierunek egzegezy jest od Nowego Testamentu do Starego – wg pełni jaką Objawia Jezus-Bóg-Człowiek. Jeśli więc chcesz podważać egzegezę chrześcijańską musisz najpierw rozprawić się z jego metodologią egzegezy biblijnej.

Niczego nie redukuję do religii mojżeszowej. W tym kontekście dyskutujemy na dwóch poziomach. Pierwszy to taki, że Pismo z Jahwe jako, często sadystyczną, über-istotą, również w oparciu o cytaty z NT (“lżej będzie Sodomie i Gomorze…”) – dało pretekst rozmaitym dewiantom, by przez całe wieki znęcali się nad ludźmi, po czym wzajemnie się kanonizowali. No, ale przecież znalazła się postać formatu Jana Pawła II, który “wyraził skruchę”. No i wszystko jest git.

Mówisz o dewiantach? Masz jakieś badania psychologiczne, ankiety na których opierasz swoje wnioski czy też znowu ukułeś kolejną tezę którą chcesz za wszelką cenę udowodnić.
Sprawiedliwość wymierza Bóg i to do Niego należy oddać każdemu wg jego czynów. Rozumiem, że dla Ciebie jeśli Kośćiół nie przeprasza to jest do kitu, a jak przeprasza to jeszcze bardziej.

Bardzo łacno przychodzi Ci etykietowanie ludzi i ocenianie intencji chrześcijan które zwerbalizował Jan Paweł II. Ale to tylko Twoje subiektywne wyobrażenie o rzeczywistości, gdyż nie jesteś w stanie czytać ludziom w sercach i duszach.

Drugi poziom dyskusji w nawiązaniu do dziedzictwa mojżeszowego, to cały wątek rozrzucenia przez Pawła koralików i świecidełek przed poganami, by ich zachęcić do dołączenia do czegoś, co już znają z obrzędowości pogańskiej. No i skutek, o którym pisaliśmy – ubrana w sukienki hierarchia, siedząca w pozłacanych komnatach i co kilkadziesiąt lat uchwalająca nowy kanon. Gdy w tym samym czasie “posługa” reszty jest “inna”. Żyjąc skromnie, wielu z tych ludzi często bardzo pomaga innym i po prostu z nimi jest. Najważniejsze jest to, że żadne świecidełka im nie przesłaniają świata. I tak się właśnie jakoś dzieje, że to oni są “na dole”. Być może jest to realizacja zamysłu “ostatni będą pierwszymi…”. Cóż, życie.

Nie piszesz nic nowego. NIe akceptujesz władzy Kościoła jaka jest przekazywana przez sukcesję apostolską, którą wyraża Jezus mówiąc do św.Piotra: “

Ty jesteś Piotr Opoka, i na tej opoce zbuduję mój Kościół, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego, cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie

Tu masz wszystko o hierarchii Kościoła, o sukcesji apostolskiej oraz o tym, że Jezus dał Kościołowi władzę nad złymi duchami, odpuszczania grzechów i gwarancję Mocy jaka będzie mu towarzyszyć i chronić przed bramami piekielnymi. To kwestia wiary. Nie ma nikt obowiązku wierzyć. A jeśli sam nie wierzy nie świadczy to o tym, że to niemożliwe albo nieprawda.

Skoro tak zależy Ci na definicji szatana proponuję zaglądnąć do Katechizmu Koscioła Katolickiego stanowiącą jego wykładnię”

“Szatan, czyli diabeł, i inne demony są upadłymi aniołami, którzy w sposób wolny odrzucili służbę Bogu i Jego zamysłowi. Ich wybór przeciw Bogu jest ostateczny. Usiłują oni przyłączyć człowieka do swego buntu przeciw Bogu.” (KKK 414)

Czy Bóg stworzył złe duchy?

Wszystko, co Bóg stwarza, jest dobre. Zło ma swoje źródło w złej woli stworzeń. Taka zła wola ujawniła się w części istot duchowych. “Szatan, czyli diabeł, i inne demony są upadłymi aniołami, którzy w sposób wolny odrzucili służbę Bogu i Jego zamysłowi. Ich wybór przeciw Bogu jest ostateczny. Usiłują oni przyłączyć człowieka do swego buntu przeciw Bogu.” (KKK 414)

Tajemnica wolności ujawnia się w tym, że nawet przy wielkiej inteligencji – takiej, jaką odznaczają się istoty duchowe – może się opowiedzieć po stronie zła. Tak stało się z częścią aniołów, do których zaliczał się szatan. “Kościół naucza, że był on najpierw dobrym aniołem stworzonym przez Boga: Diabolus enim et alii daemones a Deo quidem natura creati sunt boni, sed ipsi per se facti sunt mali” – Diabeł bowiem i inne złe duchy zostały stworzone przez Boga jako dobre z natury, ale same uczyniły się złymi” (Sobór Laterański IV (1215): DS 800.) (KKK 391)

Na czym polegał bunt aniołów”

Każda stworzona wolna istota może wybrać porządek, jakiego pragnie Bóg, lub go odrzucić. Królestwo Boże to właśnie ten ład pośród stworzeń, którego pragnie Bóg, to porządek, którego fundamentem jest dobro, sprawiedliwość, miłość. Część stworzonych przez Boga duchów zbuntowała się przeciwko takiemu porządkowi i odrzuciła tym samym Boga. “Ich “upadek” polega na wolnym wyborze dokonanym przez te duchy stworzone, które radykalnie i nieodwołalnie odrzuciły Boga i Jego Królestwo. Odbicie tego buntu znajdujemy w słowach kusiciela skierowanych do naszych pierwszych rodziców: “tak jak Bóg będziecie” (Rdz 3, 5). Diabeł “trwa w grzechu od początku” (1 J 3, 8) i jest “ojcem kłamstwa” (J 8, 44).” (KKK 392)

Tajemnica wolności ujawnia się w tym, że nawet przy wielkiej inteligencji – takiej, jaką odznaczają się istoty duchowe – może się opowiedzieć po stronie zła. Tak stało się z częścią aniołów, do których zaliczał się szatan. “Kościół naucza, że był on najpierw dobrym aniołem stworzonym przez Boga: Diabolus enim et alii daemones a Deo quidem natura creati sunt boni, sed ipsi per se facti sunt mali” – Diabeł bowiem i inne złe duchy zostały stworzone przez Boga jako dobre z natury, ale same uczyniły się złymi” (Sobór Laterański IV (1215): DS 800.) (KKK 391)

Pozdrawiam.

Skrótowe ujęcie nauki także w innych kwestiach jest dostępne na www.teologia.pl. zanim się postawi tezę, warto ją skonfrontować z nauczaniem Kościoła a nie z hipotezami teologicznymi, które ranki nauczania Kościoła nie mają.

************************
Drążę tunel.. .


Niech żyje wolność i szacunek dla róznorodności! By: poldek34 (204 komentarzy) 25 styczeń, 2012 - 16:52
  • FOXX By: poldek34 (30.01.2012 - 20:40)
  • Poldku By: Foxx (30.01.2012 - 18:11)
  • Pino By: poldek34 (30.01.2012 - 15:35)
  • Foxx. C.D. By: poldek34 (30.01.2012 - 15:26)
  • Zaraz, moment By: Pino (30.01.2012 - 14:52)
  • Foxx By: poldek34 (30.01.2012 - 14:45)
  • Magio By: Foxx (30.01.2012 - 08:14)
  • Foxx By: goofina (29.01.2012 - 21:17)
  • @Foxx By: poldek34 (29.01.2012 - 18:26)
  • Oczywiście, że generalnie nie celowo, jednak... By: Foxx (29.01.2012 - 21:23)
  • Foxx By: poldek34 (28.01.2012 - 22:12)
  • Poldku By: Foxx (28.01.2012 - 22:06)
  • @Foxx By: poldek34 (28.01.2012 - 20:58)
  • Poldku By: Foxx (29.01.2012 - 21:37)
  • Foxx By: poldek34 (28.01.2012 - 17:53)
  • Poldku By: Foxx (28.01.2012 - 14:57)
  • Dorciu. By: poldek34 (28.01.2012 - 14:20)
  • Foxx By: poldek34 (28.01.2012 - 14:11)
  • Grześ By: poldek34 (28.01.2012 - 13:56)
  • Poldek By: dorciablee (28.01.2012 - 12:08)
  • Poldku By: Foxx (28.01.2012 - 08:28)
  • Poldku, By: tecumseh (27.01.2012 - 21:03)
  • Grześ By: poldek34 (27.01.2012 - 17:33)
  • @jotesz By: poldek34 (27.01.2012 - 17:09)
  • Joteszu, By: tecumseh (27.01.2012 - 15:49)
  • Poldku, By: tecumseh (27.01.2012 - 15:48)
  • Grześ By: poldek34 (27.01.2012 - 14:00)
  • Rzymsko-katolicki ateista By: chamopole (27.01.2012 - 13:56)
  • Foxx By: poldek34 (27.01.2012 - 13:50)
  • Poldku, By: tecumseh (27.01.2012 - 09:34)
  • Poldku By: Foxx (27.01.2012 - 09:12)
  • @Foxx By: poldek34 (26.01.2012 - 16:03)
  • Poldku By: Foxx (26.01.2012 - 10:32)
  • Grześ By: poldek34 (25.01.2012 - 21:53)
  • Hm, By: tecumseh (25.01.2012 - 17:34)